Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil 5 Tahun 2009
5 tahun 2009 semua ketua setiausaha kementerian semua ketua jabatan persekutuan semua setiausaha kerajaan negeri semua ketua badan berkanun persekutuan semua pihak berkuasa tern patan perubahan had nllal dan tatacara pengllrusan perolehan secara sebut harga tujuan Perolehan melalui sistem elektronik hendaklah dikeluarkan. 256/6/27 klt.2 ( 31 ) no. Surat pekeliling perkhidmatan bilangan 1 tahun 2012.
Arahan perbendaharaan (ap) 168a menetapkan bahawa tatacara pelaksanaan. 3 tahun 2009 semua ketua setiausaha kementerian semua ketua jabatan persekutuan tatacara pengurusan perolehan kerajaan secara ebidding melalui sistem eperolehan tujuan surat pekeliling perbendaharaan (spp) ini bertujuan untuk memaklumkan kepada 5 tahun 2009 semua ketua setiausaha kementerian semua ketua jabatan persekutuan semua setiausaha kerajaan negeri semua ketua badan berkanun persekutuan semua pihak berkuasa tern patan perubahan had nllal dan tatacara pengllrusan perolehan secara sebut harga tu juan surat pekeliling perbendaharaan spp ini bertujuan. Sebutharga daripada rm200,000.00 kepada rm500,000.00 melalui surat pekeliling perbendaharaan bil 5 tahun 2009, jawatankuasa tetap kewangan yang bermesyuarat pada 29 jun 2009 telah bersetuju menerima pakai surat pekeliling perbendaharaan tersebut. Perolehan bekalan dan perkhidmatan secara tender, sebut harga, pembelian terus serta pembelian barangan/ perkhidmatan kontrak pusat; Tertakluk kepada para 4 dan 5 spp bil.
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil 5 Tahun 2009. Pada zaman ini, di mana e-mel dan mesej teks telah pun mengambil alih trend menulis surat rasmi, tidak rasmi atau perniagaan, anda mungkin perlu mengetahui beberapa taktik yang berbeza untuk menulis surat. Ia semata-mata bergantung pada jenis surat bahawa kandungan yang ada untuk diletakkan atau diberi penekanan dalam perenggan utama surat itu.
Anda boleh memilih daripada pelbagai jenis surat untuk majlis yang berbeza.
Surat pelantikan, permohonan kerja, surat pengesahan kerja dan surat pemberhentian semuanya penting dalam hal pekerjaan. Surat maaf, surat perpisahan, surat maaf, surat terima kasih, surat perpisahan dan surat simpati semuanya adalah cara rasmi untuk mengatakan perkara tidak rasmi.
Walaupun mereka tidak formal, adalah sangat penting untuk menulis mesej yang ingin anda sampaikan dengan cara yang jelas dan profesional. Pakar mungkin boleh membantu anda dalam hal ini. Tidak mengapa jika anda tidak mendapatnya dengan segera. Anda akan mempelajari asas-asas semasa anda menulis lebih banyak surat.
Keperluan am semasa menulis surat dalam kes perubatan, pengesyoran, pengesahan, surat rasmi, perniagaan dan tidak rasmi adalah begitu banyak yang perlu anda fahami. Tetapi, berikut adalah penerangan ringkas tentang cara dan petua semasa menulis sebarang bentuk surat.
Pertama, masukkan nama dan alamat anda, jika diperlukan di bahagian atas halaman surat.
Kedua, menulis salam yang sesuai yang anda perlukan untuk memulakan surat dengan penekanan yang diperlukan pada subjek. Ini bermakna anda mesti menumpukan perhatian kepada perkara utama surat itu.
Anda juga perlu mempunyai kemahiran komunikasi yang sangat baik untuk menulis apa-apa jenis surat. Anda tidak akan salah menilai keupayaan jawatankuasa atau orang yang diberi kuasa untuk mengetahui kemahiran menulis anda. Teruskan usaha cemerlang anda, dan tulis dalam gaya yang sesuai dengan tujuan surat itu.
Surat boleh digunakan untuk sebarang tujuan sama sekali . Daripada mengucapkan maaf kepada rakan atas kesilapan kecil yang anda lakukan atau pun kerana membeli rumah. Ini adalah surat pujukan kecil daripada seseorang yang bekerja untuk isu dunia.